B2B

Ce este comertul electronic de tip B2B ( Business to Business E-commerce )?

Activitatea de e-commerce B2B se refera la tranzactiile comerciale online care au loc intre doua companii. Aceste tranzactii se realizeaza prin intermediul unui portal B2B, care functioneaza similar unui magazin online, diferenta fiind aceea ca se adreseaza persoanelor juridice si nu celor fizice. Spunem ca functioneaza similar, pentru ca rolul sau este acelasi, si anume de a prezenta clientilor oferta de produse si/sau servicii a companiei care il detine.

Conceptul de e-commerce B2B este in continua evolutie, iar in functie de modul in care se realizeaza tranzactiile, in prezent intalnim urmatoarele tipuri de portaluri B2B:

  1. Orientate catre cumparator – acestea sunt detinute de catre o comunitate de companii interesate sa cumpere diverse produse sau servicii, care urmaresc desfasurarea cat mai eficienta a procesului achizitie. Acest portal ii ajuta pe cumparatori sa obtina cele mai bune preturi de la furnizori si sa beneficieze de costuri scazute de administrare. Pe de alta parte, furnizorii au ocazia sa isi promoveze cataloagele catre potentialii clienti.
  2. Orientate catre furnizor – acestea sunt gestionate de catre furnizorii care urmaresc generarea unui canal de vanzari online catre potentialii clienti. Aceste portaluri le ofera furnizorilor vizibilitate crescuta in piata, ajutandu-i sa atraga mai multi prospecti. La randul lor, si cumparatorii au de castigat de pe urma unui astfel de portal pentru ca au acces la informatii detaliate despre furnizori si pot cauta mai eficient produse si servicii similare.
  3. Independente – sunt gestionate de catre o terta parte care ofera o platforma B2B comuna – accesibila atat de catre furnizori, cat si de catre cumparatori. Membrii inregistrati ai platformei pot afisa reclame, solicita oferte sau organiza licitatii.
  4. Platforme de tranzactii pe verticala – acestea conecteaza fiecare sector al unei anumite industrii. Aceste portaluri cresc eficienta de operare si reduc costurile logistice.
  5. Platforme de tranzactii pe orizontala – acestea conecteaza furnizori si cumparatori din industrii variate din intreaga lume. Sunt similare unei piete imense unde oamenii pot vinde sau de unde pot achizitiona produse sau servicii.

Cum functioneaza un portal B2B?

In cadrul unui portal B2B compania – furnizor isi prezinta produsele sau serviciile pe care le ofera, impreuna cu preturile, stocurile precum si alte detalii utile pentru procesul de vanzare, cum ar fi discount-uri personalizate pe tipuri de clienti. Compania – client acceseaza portalul B2B, analizeaza oferta disponibila, iar in cazul in care este interesata poate plasa o comanda sau o cerere de oferta, dupa caz.

De cele mai multe ori compania care detine portalul B2B va oferi clientilor sai datele de inregistrare sau le va permite sa isi creeze singuri cont. In acest mod fiecare client va beneficia de acces securizat la informatiile legate de comenzi, solduri sau oferte personalizate, iar oferta prezentata va putea fi ajustata in functie de preferintele utilizatorului care este logat in portal.

In prezent, activitatea de e-commerce B2B a imprumutat multe dintre avantajele oferite de cea B2C. Astfel, un portal B2B poate fi la fel de atractiv ca un magazin online, incluzand elemente specifice acestuia din urma, precum promotii, reduceri, imagini si prezentari detaliate ale produselor, suport online, sisteme de cupoane sau puncte de loialitate samd.

 

Cateva avantaje pe care le ofera un portal B2B sunt:

  • Accesul la o piata noua, care este in continua crestere, si la categorii noi de consumatori, cum ar fi cei care prefera comertul online in detrimentul celui traditional
  • Fidelizarea clientilor, datorita modului sigur si rapid prin care pot achizitiona produsele si serviciile
  • Acces la un canal de promovare si vanzare disponibil 24/7, accesibil de oriunde exista conexiune la internet, inclusiv de pe platforme mobile
  • Facilitarea comunicarii cu clientii, prin posibilitatea de integrare a unui serviciu de suport online
  • Posibilitatea de a actualiza in timp real oferta disponibila
  • Un mod facil de prezentare a unui numar mare de caracteristici ale produselor
  • Posibilitatea de a atasa imagini, prezentari, demonstratii video sau alte informatii multimedia care sa ajute la vanzare
  • Reducerea costurilor implicate de tiparirea cataloagelor, ele putand fi prezentate in format electronic
  • Acces la o varietate mare de metode de promovare, specifice comertului online: newslettere, bannere etc.
  • Acces la o aplicatie flexibila, care poate fi personalizata pe specificul afacerii, fluxuri de lucru samd.

Atat Producatorii cat si Distribuitorii din domeniul B2B pot detine o platforma e-commerce. Pentru ca fiecare dintre acestia are nevoi diferite, de aceea si portalurile B2B ofera avantaje diferite. Astfel:

 Un portal B2B pentru Distribuitori ofera:
  • Cataloage complete insotite de imagini
  • Specificatii detaliate ale produselor
  • Unitati multiple de masura pentru acelasi produs
  • Stocare multi-depozit
  • O metoda rapida si usoara de a comanda

Un portal B2B pentru Producatori ofera:

  • Securitate crescuta pentru clienti
  • Accesul clientilor la preturile negociate
  • Informatii detaliate despre produse, cum ar fi metoda de fabricatie
  • Informatii despre stadiul comenzii/produselor comandate